Holle anyó pont akkor döntött úgy, hogy ismét megrázza dunnáját, amikor a naptár szerint már épp kilábalnánk a télből. A decemberi hóesés mindig kellemes érzéseket vált ki belőlem, a februári-márciusi fehér táj azonban leginkább arra ösztökél, hogy saját elefántcsonttornyomba menekülve, legmelegebb ruhadarabjaimba burkolózva bújjak el a mínusz fokok elől. És az egyetlen étel, ami ilyenkor még a szokásosnál is csábítóbb? Egy tál forró, gőzölgő miso.

A japánok egyik leghíresebb, a hagyományok szerint a reggeli részeként fogyasztott leveséről már szinte mindenki hallott: a szigetországban a rizs népszerűségével egyenlő étel valóban igazi gasztronómiai örökzöld. A misoshiru, vagyis szójababpüréből készült leves három, meglehetősen sokféleképpen variálható elemből áll. Az alaplé, japánul dashi készülhet algából és bonitópehelyből – ennek első, enyhébb főzete az ichiban dashi, második, erősebb verziója pedig a niban dashi. A niboshi névre keresztelt alaplének bázisát a szárított szardínia, míg a hármas számú, vegetáriánus változatot a fantasztikus, szárított shii-take-gomba adja. Ez a leves kiemelt fontosságú a régióban, hiszen húsmentességének köszönhetően buddhisták is fogyaszthatják.

Az alaplé utáni második legmeghatározóbb részlet a szójabab-krém, vagyis maga a miso. A Japánban máig természetes módon erjesztett szójabab világos (shiromiso) és vörös (akamiso) kategóriákba sorolható: az első valamivel édesebb, míg utóbbi teltebb, sós ízvilággal rendelkezik. Mindkettőnek magas a fehérje és umami tartalma egyaránt, így rendkívül egészséges hozzávalónak számítanak. A miso sokszínűségét ezen túl a betétek széles variációja adja: általában zöldség (krumpli, retek, padlizsán, gomba, cukkini, stb.), tofu, esetleg kagyló koronázza meg a karakteres levest. Az összeállításból természetesen a rizstészta sem hiányozhat.

A hideg téli napokon nem csupán jellegzetes íze, hanem tápanyagban gazdag hozzávalói is vonzó választássá teszik ezt a fogást, ami ráadásul vegetáriánusok számára is tökéletes. Összetevőinek köszönhetően jótékony hatást gyakorol emésztésünkre, hozzájárul bőrünk szépségéhez, sőt, akár a foltok, vagy szeplők halványításában is segíthet. És ha ez még mindig nem lenne elég, a miso előnyei között alacsony kalória- és magas fehérjetartalma szintén megemlítendő. Ez a tradicionális étel a japán gasztronómia egyik igazi alappillére, ami variálhatósága ellenére sem veszítette el eredetiségét.

Kövesse a Sushi Sei blogját, ahol folyamatosan frissülő tartalommal hívjuk olvasóinkat egy mesés kelet-ázsiai utazásra: ismerje meg Japán lenyűgöző kultúráját és hagyományait, s fedezze fel autentikus gasztronómiai élményt kínáló éttermünk gazdag kínálatát!

シェア