Mindenki látott már mangát vagy animét, ugye? Vagy ha nem, Hello Kitty vagy Pikacsu alakját bármelyikünk fel tudja idézni…ha csak érintőlegesen is találkoztunk velük, biztosan feltűnt, hogy kisbabára emlékeztető módon aranyos figurák ők, arcukon (…pofijukon?) pedig gyakran gyermeteg pír jelenik meg. Ez nem véletlen: a gyermeki minőség, az édes-aranyos-babás megjelenés Japánban már külön esztétikai kategória. Neve is van: kawaii, azaz „cuki”, bájos, szeretnivaló, gyermekien ártatlan…és talán kissé bugyuta, de ezt könnyű megbocsátani.

Mi a kawaii és hogyan lehetek én is az?

Először is nem árt, ha lány vagy, a kawaii ugyanis alapvetően nőies megjelenést és viselkedést sugall. Nő alatt ugyanakkor nem felnőtt nőt értünk, hiszen a kawaii esztétikája mindenben a gyermekit keresi és emeli ki; a japán diáklány fogalma (rövid szoknya, idétlen vihogás, pirulás, puha állatkák gyűjtése) már sztereotípiává nőtte ki magát. Érdekes, hogy a kawaii-t elsőként fémjelző „aranyos” kézírás is a japán lányokhoz köthető. A hetvenes években a diáklányok körében ugyanis nagy népszerűségnek örvendett a rotring, amivel finom, vékony vonalakat lehetett húzni, ellentétben a hagyományos japán írásjelek erős, vastag vonásaival.

A kawaii lányokra továbbá jellemző, hogy önmagukra harmadik személyként utalnak és selypegnek, mintha most tanulnának beszélni. De a kawaii természetesen nem áll meg a lányok szempillaverdesésénél, hiszen a cukiság körülvesz: mangafigurák, plüssállatok (vagy éppen igaziak), kulcstartók vagy bármilyen más használati tárgy felruházható a kawaii jelzővel: elég egy aranyos, piruló pofit rajzolni neki.

Ízlések és pofonok

Mostanra talán felmerült olvasóinkban, hogy vajon mit esznek  a japánok ezen az egész kawaii-jelenségen. Nos, ezt lehet, hogy nem fogjuk megérteni: néhány, Európából vagy éppen Amerikából Japánba exportált játék nem várt bukása jól példázza, hogy mennyire mások a cukiságról alkotott fogalmaink. Csúfos kudarcot vallott ugyanis  a japán piacon az USA-ból érkező, egyébként világsikernek számító káposztababa (Cabbage Patch Kids)–az arcvonásait csúnyának és groteszknek ítélték Japánban, és a Barbie-babák sem lettek népszerűek: nem csoda, hiszen Barbie figurája felnőtt, emancipált nő, ez a nőtípus pedig sajnos még mindig nem népszerű a–valljuk be–erősen hímsoviniszta Japánban. Az eredeti kérdésre–hogy miért vannak úgy oda  a japánok a kawaii-ért–talán  a fiatalokra nehezedő társadalmi megfelelési kényszer adhat választ. A kawaii ugyanis szeretnivaló, akit szeretnek, azt pedig elfogadják a környezetében, így a cukisággal jobban lehet boldogulni az életben. Sokak szerint azonban nem kell ezt túlgondolni, egyszerűn csak imádják az aranyos dolgokat!

A Sushi Sei japán étterem Óbudán letisztult, elegáns környezetben várja kedves vendégeit a japán konyha hagyományos és újragondolt fogásaival, melyeket a legkiválóbb alapanyagokból és a legmagasabb szakértelemmel készítünk el. Családi és baráti összejövetelek, ugyanakkor üzleti megbeszélések ideális helyszíne éttermünk. Foglaljon asztalt most, vagy kérjen házhozszállítást és élvezze otthonában a finom falatokat!

Megosztás: